UPP TILL EN TREDJEDEL AV ALLA MÄNNISKOR LIDER AV SÖMNBRIST. IBLAND HAR SÖMNBRISTEN MEDICINSKA ORSAKER, MEN OFTA BEROR SÖMNBRISTEN PÅ STRESS ELLER OLÄMPLIGA VANOR. DETTA KAN MAN SJÄLV RÅDA BOT PÅ.

HÄR FÖLJER LITE TIPS FÖR DIG SOM HAR SVÅRT ATT SOVA:

o Skapa rutiner. Bestäm hur många timmar du behöver sova, planera när du ska gå och lägga dig och stiga upp och håll dig till dessa tider även om du sovit dåligt.
o Prova att manipulera ljuset. Ha dämpad belysning ett par timmar innan du går och lägger dig och starkt ljus på morgonen så fungerar den biologiska klockan bättre.
o Ta en avkopplande kvällspromenad. Varva sedan ner ett par timmar innan du går och lägger dig. Har du ett jobb som innebär sena timmar, t.ex. inom restaurangbranschen eller sjukvården, sätt dig och koppla av en stund när du kommer hem.
o Sluta Röka! Rökning ger sämre sömn.
o Försök att lösa problem som stressar dig INNAN du går och lägger dig. Ett sätt att få ur sig stressen kan vara att skriva ner problemen på papper före sänggång. Försök att eliminera tankar med krav och distrahera dig själv med att tex läsa en bok.
o Ät inga kraftiga måltider sent på kvällen. Men gå inte och lägg dig hungrig, ta någonting lätt, dock inte precis innan du kryper i säng. Varm dryck (dock inte kaffe eller te) kan hjälpa mot sömnlöshet. En kopp varm mjölk är inte så dumt.
o Drick inte kaffe eller te efter klockan 16.00.
o Motion av alla slag är bra för sömnen. Se dock till att inte träna för sent på kvällen, då kan du få problem med att varva ner.
o Man sover bäst om det inte är för varm i sovrummet. 14 - 18 grader är lagom. Om du fryser, ta en extra filt istället för att höja värmen. Se till att du har mörka gardiner så att du inte blir störd av ljus.
o Många sover dåligt därför att de är oroliga för att inte vakna i tid. Se till att ha en väckarklocka som du kan lita på. Om du ändå är orolig, skaffa en extraklocka.
o Blir du lätt störd av ljud, prova att sova med öronproppar.

TA EN TUPPLUR!
En tupplur på dagen är ett bra botemedel mot sömnbrist. En liten lur på tjugo minuter mitt på dagen är mer effektivt än om du sover ut 2-3 timmar extra en helg. Ordet tupplur kommer från gammelsvenskan där "tupp" eller "topp" betyder kort och "lura" som betyder vila.

VAD HÄNDER NÄR VI SOVER?
Sömnen brukar delas in i lättare REM-sömn, också ibland kallad drömsömn (REM=rapid eye movements) och tyngre NREM-sömn (NREM=non-REM). NREM-sömnen delas sedan in i fyra stadier, där stadie I är den ytligaste sömnen och stadie IV den djupaste. Nu har forskarna kommit fram till att man drömmer både under REM- och NREM-sömn men att drömmarna eventuellt är mer resonerande och berättande under REM-sömnen och mer statiska under NREM-sömnen. Det är framförallt stadie II-IV, djupsömnen, som gör oss utvilade. Under natten går vi igenom sömncykler om 90-120 minuter vardera, under sömncykeln sover man allt djupare och går från stadie I till IV, och sedan återgår man till ytligare sömn och REM-sömn. Nattens första timmar har längre perioder av djupsömn och därför de viktigaste.

Barnkalas med djungeltema