Att promenera har blivit en alltmer populär motionsform. Och visst finns det många fördelar jämfört med ett ansträngande joggingpass eller en svettig timme på gymet. Att promenera är gratis, det kan ske precis när man vill, man får frisk luft, och är man två får man förhoppningsvis en trevlig pratstund på köpet.
"De som inte avsätter tid för fysisk aktivitet måste förr eller senare avsätta tid för sjukdom." (Edvard Stanley)
Det är viktigt att du håller ett lagom tempo när du är ute och promenerar. Du håller rätt tempo när:
Andningen blir djupare och snabbare
Kroppen blir varm
Hjärtat slår lite fortare
Några tips på hur du kan öka den fysiska aktiviteten i ditt vardagsliv:
Ta trapporna istället för hissen
Hoppa av bussen en hållplats tidigare än du ska och gå sista biten
Engagera dig i barnens aktiviteter
Ta en extra svängom på dansgolvet när du är ute och roar dig
Hälsans Stig
Från Malmö i söder till Kiruna i norr finns promenadstråk och motionsslingor vid namn Hälsans Stig, ett av Hjärt-Lungfondens folkhälsoprojekt. Idén till Hälsans Stig kommer ursprungligen från Irland och syftet är att främja motionen i alla åldrar samt att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Slingorna ligger i promenadvänliga områden och kan utnyttjas av såväl vardagsmotionärer som elitidrottare. Längden på slingorna varierar, den kortaste är fyra kilometer. Orienteringstavlor och kilometerskyltar finns uppsatta längs vägen och du kan välja att börja och sluta din promenad var som helst.
Det är inte bara vikten som påverkas av motion, hela kroppen mår bra av en promenad. Regelbunden motion ger:
• Lägre puls - hjärtat blir starkare
• Större syreupptagnings-
förmåga - fler röda blodkroppar
• Ökad fettförbränning
• Minskad stress
En minskad vilopuls är ett av sätten att mäta sin hälsa på. Ju lägre vilopuls desto bättre hälsa. Mät din vilopuls (på morgonen) genom att räkna pulsens slag i en minut. Pulsen känner du bäst vid sidan av struphuvudet eller på insidan av handleden. En vuxen människa har ofta en vilopuls på 60-70 slag/minut.
Visste du att...
För att din kropp ska må bra rekommenderas minst 30 minuters fysisk aktivitet om dagen.
En otränad men normalviktig person löper större risk att dö för tidigt än den som är överviktig men tränad.
Regelbundna promenader kan förbättra din balans och koordination.