Sommaren är långt ifrån över - om vi har tur - men för många av oss börjar nu det andra arbetshalvåret. Vi går också mot mörkare och så småningom kallare tider. Under sommaren sänks ofta tempot och många av oss unnar oss några veckors semester då vi kopplar av och ägnar oss åt oss själva och dem i vår närhet. Nu ökar tempot igen och vardagen kommer anstormande. Bevara sommarens energi långt in i höst! Låt dig inte dräneras på några veckor - ladda upp och ta dig an hösten med all den energi du bunkrat under sommaren - och fortsätt bry dig om dig själv!
Gör en plan
Tycker du att du har svårt att hinna med allt? Du skulle vilja träna men hinner inte för jobbet. Du skulle vilja gå den där språkkursen men hinner inte för att du ska köra barnen till deras aktiviteter. Sätt dig ner och fundera över vad du verkligen vill göra i höst och prioritera! Plocka ut det viktigaste och välj bort det som inte känns så viktigt. Planera också in tid då du inte ska göra någonting alls, kanske bara läsa en tidning eller ta ett bad. En höstplan med aktiviteter varje veckodag kommer inte att hålla fram till jul. Unna dig lite tid för dig själv och för familj och vänner.
Rör på dig!
Planera in någon form av motionsform, i alla fall en dag i veckan. Tänk på att lite motion är bättre än ingen alls. Får vi en lång, fin, varm höst kan man motionera utomhus bra länge än. Gå, spring eller cykla. Fortsätt att ta cykeln till jobbet även om det blivit höst, en extra tröja och en regncape funkar när det regnar. Eller låt cykeln stå när det är dåligt väder men glöm den inte de fina höstmornarna - det finns en hel del av dem också! Håll utkik efter när gymen börjar höstterminen i slutet av augusti eller början på september. Många har då öppet hus där du kan prova olika träningsformer, testa något du inte provat förut och se om du kan hitta en ny favorit.
Unna dig en skön stund
Bry dig om dig själv! Bevara inte bara sommarens fräscha utseende utan också all bunkrad energi genom att fortsätta unna dig ordentlig avkoppling emellanåt. Koppla av hemma i badrummet, huden behöver massvis med fukt efter sol och bad. Peela så att du får bort flagnande hud och döda hudceller och smörj in dig från topp till tå i fuktgivande kräm. Händer och fötter kan också behöva lite extra omvårdnad efter sommarens slit. Ett ofärgat eller ljust nagellack känns fräschast så länge solbrännan sitter i. En brun-utan-solcreme kan vara en bra idé för att behålla färgen lite längre.
Efter en sommar med sol och salta bad kan håret kännas torrt och slitet. Gå till frisören och klipp topparna eller skaffa dig en ny häftig höstfrisyr. Gör regelbundna inpackningar och använd skonsamma hårprodukter. Solblekt hår kan ge en fräsch sommarlook som kan förstärkas bara genom att håret återfår glans och spänst. Den kan också förstärkas genom en toning eller några extra ljusa slingor.
Tänk på all hjälp som finns att få för att må bra
Blir du trött och spänd i ryggen ska du kanske hitta en bra massör att gå till regelbundet. Har du problem med din hy, hitta en hudterapeut som kan hjälpa dig och gå på regelbundna ansiktsbehandlingar. Vill du gå ner i vikt kan det kanske vara en bra idé att göra gemensam sak med andra och få hjälp på traven till exempel genom viktväktarna. Ta en halvdag eller till och med en hel helg på spa när du känner att energin tryter.
Den goda och nyttiga maten
Att hösten närmar sig behöver inte innebära ett slut för sallader och grönsaker på tallriken. Så här års finns massvis med färska, goda, grönsaker och bär. Använd dem som enrgikälla! Snart är det också dags för alla goda rotfrukter. En klassiker som fungerar för dig som vill behålla vikten är tallriksmodellen. Genom att dela upp tallriken i tre delar får du en riktig sammansättning av näringsämnen i din måltid. Fyll halva tallriken med grönsaker, frukt och bär. En fjärdedel med proteinkällor som kött och fisk men också ägg, bönor och linser. Välj magert kött och ät mycket fågel som kyckling och kalkon samt fisk. Skär bort allt synligt fett på kött. Den resterande fjärdedelen av tallriken ska vara fylld med kolhydratkällor, så som potatis, ris, pasta, nudlar eller bröd. De bra långsamma kolhydraterna finner du i till exempel nudlar, basmati- eller råris, pasta, rågbröd, yoghurt, färsk potatis och vita böner.