hitta sommarlugnet
Vi människor är byggda för att överleva. Stress sätter igång överlevnadsinstinkter i oss och det härstammar från den tiden vi levde närmare naturen och kunde möta farliga djur eller hamna i farliga situationer. Stressens signaler gör att vi på kort tid mobiliserar vår tankeskärpa och fysiska förmågor. Om vi är stressade under en lång tid utan att få möjlighet till lugn och ro som ger oss återhämtning så blir vi slitna och deprimerade och vi tappar våra förmågor.
Stress är inte farligt i lagom doser. Lugn och ro är inte heller farligt i lagom doser. Vi behöver både stress och lugn och ro för att trivas med våra liv. Sommaren är en tid för lugn och ro för många. Det är då vi ska samla kraft och ladda våra batterier, frossa i drömmar och glädje. Det klassiska misstaget är att när vi är lediga ska vi passa på att klämma in så mycket som möjligt av allt det roliga... Då blir semestern inte alls lugn och rofylld utan snarare en serie av händelser som inte ger oss möjligheten att ladda våra batterier inför nya utmaningar till hösten. Grapevine ger några enkla tips för att hitta lugn och ro!
hitta sommarlugnet
GENOM SÖMNEN
- Sömnen är en nyckelingrediens för att kunna njuta av lugna stunder. Lätt att säga och alla vet det men det hjälper ju inte om man ändå sover dåligt.
Försök att få ihop till 8 timmar sömn. Lägger du dig sent, sov länge och vice versa ska du upp tidigt, försök att komma till ro tidigt. Ordna så att ditt sovrum verkligen är mörkt, även efter gryningen.
- Ät ingen tung och för magen krävande mat precis innan du lägger dig.
- Alkohol höjer din puls vilket gör det svårt att komma in i den låga puls som krävs för bra sömn.

GENOM MATEN
- Maten från barndomen har ofta en skön effekt på din kropp och själ. Lagade mormor väldigt gott dillkött, stuvade makaroner eller någon annan minnesvärd rätt, försök att återskapa den på semestern.
- Prova att dricka honungsvatten - kokat vatten med en klick honung, i stället för kvällskaffet.
- Nybakade kanelbullar, visst blir man både glad och lugn av kanelbullar.
- Anpassa maten efter vädret. Blir det varmt i sommar gå över till
medelhavsmat med inspiration från Grekland och Turkiet.

GENOM ATT BRYTA RUTINER
- Bryt rutinerna du har till vardags så kommer du lättare att förstå att det inte är en jobbdag som väntar efter frukost. Ät frukosten ute eller ät den i sängen. Ta ett fotbad utomhus innan du sätter igång med dagen. Har du trädgård - prova att sova utomhus en natt, ett otippat skönt avbräck från sovrummet.

GENOM ATT STIMULERA NERVSYSTEMET
- Massage kan vara väldigt avkopplande och lugnande.
- Ge ditt nervsystem signaler som du inte får en vanlig jobbdag. Gå barfota i gräset eller i sanden på stranden.
- Ett varmt bad eller fotbad lägger ett lugn över din kropp och själ.

hitta sommarlugnet
GENOM DOFTER
Solen kanske inte doftar men mycket annat som vi kopplar ihop med sommar och sol ger frid åt vår tankeverksamhet. - Sololja är sommar för många.
- Passa på att plocka blommor och lukta på dem när du plockar och när du har dem i en vacker vas.
- Torka tvätten utomhus så fångas sommardofterna i kläderna.
- Såpa - riktigt rent ska lukta såpa och visst är det sommarkänsla att skura ett trädäck eller en kökstrapp med såpa. - Även asfalt kan lukta sommar efter ett regn som följs upp av varmt solsken.
hitta sommarlugnet
GENOM TRÄNING OCH ANDNING
- Bli riktigt trött genom löpning, gång, paddling, cykling eller något annat du gör under några timmar. Att först gå igenom en period med snabbare andning än normal för att sedan följa upp med lugna andetag, avslappning och återhämtning är ett säkert sätt att komma in i ett sommarlugn. Vad du tränar spelar ingen roll utan gör det som känns rätt för dig. Har du vana av yoga kan du ju enkelt styra din puls med hjälp av andningen och lugna övningar som ger dig den där lyxiga friden.