SOMMARFIN FRÅN TOPP TILL TÅ!
När solen tittar fram och sommaren är här vaknar livsandarna. Men ofta känner vi oss lite slitna och bleka efter en lång vinter och vår. Ta några timmar en kväll eller helg och gör dig sommarfin från topp till tå!
Ansiktet
Huden påverkas ofta av väderomslag. För att få ett fräscht våransikte rengör, peela och smörj. En peeling tar bort döda hudceller så att solbrännan fäster bättre. Se över vilken dagcrème du använder, på våren och sommaren brukar man klara sig med en lättare fuktbaserad crème än på vintern. Ta också en titt på din underlagcrème - i takt med att du får lite färg kan även denna bytas ut mot en lättare crème som täcker mindre men ger mer fukt. Har du trötta och svullna ögon, prova en klassiker - två blöta, kalla kamomillte-påsar hjälper mot svullnader.
Händer och naglar
Händerna och naglar avslöjar hur du mår. Båda behöver massvis med fukt. Helst ska du smörja in händer och naglar med en fuktighetskräm två gånger om dagen. Gör en enkel manikyr en gång i veckan. Fila naglar försiktigt, fila inte fram och tillbaka ut dra alltid filen åt ett håll. Tryck försiktigt ner nagelbanden med en sticka. Använd gärna ett nagellack, tycker du inte om färg, ta ett ofärgat lack, det ger inte bara glans åt nageln utan skyddar den också från yttre påfrestningar.
Armarna
Vi byter från långärmade skjortor och tröjor till t-shirts och linnen. Även armarna mår bra av en peeling och fuktighetskräm. Många får torra armbågar som mår bra av att regelbundet smörjas in med fuktighetskräm. Känner du dig blek, ta en genväg med en brun-utan-sol produkt, de innehåller ofta även solskyddsfaktor och är därför bra mot de första solstrålarna på blek hud. Några klassiska armhävningar om dagen ger armarna form och fasthet.
Magen
Till mångas förtvivlan så verkar det som om modet med åtsittande och gärna korta toppar som visar lite av magen har kommit för att stanna. Magmuskeln är faktiskt en muskeln som bli mindre av träning. Gör det till en vana att varje morgon och/eller kväll göra några sit-ups, variera mellan raka sit-ups och sneda då du vrider åt sidan samtidigt som du rullar upp. Håller du händerna bakom nacken var noga med att inte hålla fast och dra, då kan du skada rygg och nacke - det är magmusklerna som ska jobba! Sänk långsamt och känn efter att det "tar" på rätt ställe. Några sit-ups tar inte lång tid, men regelbundenhet ger resultat! Magen liksom andra delar av din kropp mår också bra av peeling och fuktighetskräm.
Benen
Snart ska benen och fötterna ut i rampljuset då vi hänger in långbyxorna och slänger av oss nylonstrumporna, istället åker kjolar, shorts och sandaler på. Många av oss har celluliter på låren som man inte direkt vill visa upp. Det bästa botemedlen är att dricka mycket vatten, träna och att äta rätt. Du kan också gå hårt åt de små groparna i låren genom torrborstning och en av marknadens många cellulitkrämer. Använd en peeling på benen och smörj in dem ofta, efter vinterns instängdhet är de ofta torra. Om du känner dig blek i början av säsongen är det ett bra tips att använda en brun-utan-sol-crème, på ett vips får du läckra sommarben. Väljer du att sola benen ta det försiktigt i början och glöm inte solskyddsfaktorn.
Fötterna
Gör fötterna vårfina med ett fotbad med badsalt eller aromaterapiolja, fila bort hård hud, klipp tånaglarna och fila kanterna med en nagelfil. Peta ner nagelbanden och massera sedan fötterna ordentligt med en fotcrème. Smörj in fötterna på kvällen, sätt på ett par mjuka sockar och sov med dem på under natten, på morgonen är fötterna lena och mjuka! Lacka tånaglarna i någon en läcker vårfärg eller med ett ofärgat lack.

Tipspromenad med sommartema sommar sommar sommar

sommarfin
Tänk på hur du sover!
Vårt utseende påverkas i allra högst grad av den så kallade skönhetssömnen! En tyst, sval och mörk miljö brukar främja en god sömn. Prova dig fram till en lagom hög, bekväm kudde och undvik snarkande sängkamrater. Tänk också på vilka lakan du har, ett mjukt bomullslakan mot huden är bättre än något strävt som tex ett linnelakan.
Det första nagellacket lanserades 1906 i USA, det tog tio år innan det första lacket såldes i Sverige.
Läpparna blir allt torrare med åren. Ta för vana att smörja in läpparna med en fet kräm eller en särskild läppcreme varje kväll. Om du inte skyddar läpparna på dagen med ett läppstift använd ett fuktgivande läppbalsam.
"Kvinnor vill ofta hellre se bra ut än vara skärpta. De vet att män har bättre syn än förstånd"
Okänd
Visste du att...
Huden är människans tyngsta och största organ
En nagel växer ungefär en halv cm i månaden.
Läpparna saknar melanin som skyddar mot solen. Glöm därför inte ett solstift för läpparna när solen skiner!
C-vitamin anses förebygga trötthet, infektioner, högt blodtryck och stress. Mest C-vitamin hittar du i: svarta vinbär (210 mg/100g), nyponsoppa och persilja (182 mg), pepparrot (152 mg), gul paprika (115 mg), kiwi, papaya, rå broccoli (ca 70 mg). Rekommenderat dagligt intag: 60-100 mg.