lunchdags

Om man ska äta rätt och inte gå upp i vikt är det viktigt att få i sig tre ordentliga mål mat om dagen. Det är också viktigt vad man stoppar i sig, och många upplever det som svårt att hinna med att äta en näringsriktig lunch. När man jobbar och stressar är det lätt att hoppa över lunchen eller äta för lite - och sedan istället ta en bulle till eftermiddagsfikat. Eller så äter vi en för fet, stor och ensidig lunch. Vi vet nog egentligen alla att vi borde ta med oss något nyttigt - men hinner inte - och så blir snabbmaten lösningen. Dock, ha inte allt för dåligt samvete - de onyttigaste måltiderna kan undvikas bara man tänker sig för lite i brådskan. Här följer några tips!
lunchdags
Tänk på att...
Många tar med sig resterna från middagen kvällen före eller något som stoppats i frysen och värmer i micron på jobbet. Då är det lätt att glömma bort att komplettera det man har i matlådan med en stor portion grönsaker och en frukt till efterrätt! Dela hellre matlådan i två och ät några skalade morötter till!
lunchdags
lunchdags Sandwich, baguett och ciabatta
Mackor i alla former kan vara förrädiska. Undvik allt vitt bröd, välj ett grövre. Mackor med olika typer av röror bör betraktas med misstänksamhet - en del röror som kycklingröra eller räkröra kan visa sig vara det fetaste pålägg du kan välja. Vet du inte, fråga vad de är gjorda av. Röror av kesella eller keso kan vara i sin ordning medan röror gjorda med creme fraiche och majonnäs bör undvikas. Smörgåsar med ost, brie, feta eller mozzarella ger mycket fett liksom korvar av alla de slag. Bäst är att välja en smörgås med mycket grönsaker och rent kött som skinka eller kalkon.
Sushi
Sushi är en mager lunch med nyttig fisk. Dock innehåller måltiden för lite grönsaker. Är det möjligt, be om grönsaker till, annars komplettera med en tomat eller frukt efter maten.
Kebab
En kebab med bröd, kött och grönsaker kan vara en förhållandevis bra lunch. Undvik gärna dressingen och be om extra grönsaker. Undvik naturligtvis erbjudandet med en läsk till, välj vatten.
Sallad
Många av oss väljer en sallad då vi vill äta nyttigt, tänk dock på att en ost- och skinksallad med dressing och en bit vit baguette till faktiskt inte är en bra lunch. Ost och dressing innehåller fett och det vita brödet snabba kolhyrater. Även sallad med olika typer av röror, tex tonfiskröra bör undvikas. Välj en lättdressing om det finns eller avstå helt.
Pizza
Pizza är aldrig bra. Till lunch brukar det vara inte bara en för fet måltid utan också alldeles för stor. Kan du inte tacka nej till att följa med kollegorna, be om mindre ost på pizzan och undvik feta korvar som salami på pizzan. Tänk också på att man inte behöver äta upp!
Dagens
Dagens rätt på lunchrestauranger är ofta en alltför stor och fet måltid för en kvinna med låg fysisk aktivitet. Ät alltid en stor portion sallad före en dagens och ät eventuellt inte upp. Be gärna om att få eventuell sås bredvid och ta mindre av denna. Välj eller välj bort bröd efter ditt energibehov. Undvik biten vitt bröd och välj istället knäckebröd eller grövre bröd.
Korv
En tjock grillad med pommes frittes eller en bratwurst med bröd är inte en lunch som rekommenderas. En smal kokt korv med mos och grönsaker är däremot betydligt bättre. Undvik gärna det ljusa korvbrödet och naturligtvis allt friterat och räksalladen. Vatten är alltid den bästa lunchdrycken. Komplettera måltiden med en frukt.
Hamburgare
Ett "meal" på en hamburgerrestaurang är inte en bra lunchmåltid, den innehåller allt för mycket fett och socker. Pommes fritten, läsken, dressingen och ost och bacon i hamburgaren är de stora bovarna. Äter man däremot en hamburgare utan ost, bacon och med lättare eller ingen dressing och väljer en sallad och vatten eller lättmjölk till blir det en betydligt bättre lunch.