Det är ofta bristen på dagsljus som är boven bakom trötthet och deppighet under höst- och vintermånaderna. Men hösten och vintern kommer varje år – det bara är så – och vi får helt enkelt göra vårt bästa för att genomlida tiden, och ännu hellre trivas med livet, oavsett årstid. Grapevine ger några tips som kan hjälpa dig att behålla din pigghet i mörkret!

ÄT RÄTT!
1) Koncentrera dig på en riktigt nyttig och energirik frukost – den ska innehålla långsamma kolhydrater och mycket proteiner så att du orkar hela förmiddagen tills det är dags för lunch. Bygg din ”må bra frukost” av till exempel gröt, banan, ägg, surdegsbröd, avokado och fettsnålt pålägg.

2) Viss mat sägs kunna motverka inflammationer, och många sjukdomar i sin tur kopplas till just inflammationer. Det är så klart lättare att må bra och känna sig pigg om man är frisk. Fet fisk, färgrika frukter, grönsaker och bär, samt små mängder av några njutningsämnen så som rödvin, mörk choklad och nötter, sägs skydda vår kropp mot de elaka inflammationerna.

LJUS!
- Det bästa är så klart dagsljus – tyvärr brukar vi under höst och vinter oftast vistas inomhus de timmar då det är ljust ute.

Meningen är inte att du ska bli stressad av att hinna få så mycket dagsljus som möjligt, men tänk på att försöka utnyttja till exempel helgerna och vara ute de ljusa timmarna. Du kan alltid städa och tvätta på kvällen…

- Känns det nästan omöjligt att få tillräckligt mycket ljus? Skaffa en ljusbox som du kan ha på köks- eller skrivbordet. Eller tipsa chefen om att en ljusbox i fikarummet kan göra under bland hennes/hans anställda!

TA KONTROLL ÖVER DITT LIV!
Om ditt liv känns rörigt och du känner att du tappar kontrollen över din vardag är det svårt att hålla humöret uppe och stressen borta. Om ditt hem är ett av problemområdena är det bara att bestämma en helg då du kan fixa i ordning hemma – sortera, släng bort, städa, gör om. Behöver du hjälp, kolla till exempel hur du kan använda dig av Feng Shui.

RES BORT!
Ingenting är mer uppiggande än att få åka bort ett tag. Byte av omgivning kan vara precis det du behöver. Det bästa är om du kan få en vecka (minst!) ledigt och åka utomlands, helst någonstans där du kan göra någonting åt bristen på dagsljus, dvs. njuta av solen eller i alla fall få massor med dagsljus.

Har du alltid drömt om att åka till t.ex. Budapest och det råkar vara vinter även där… det gör absolut ingenting! Det viktigaste är att du får göra någonting som du verkligen har längtat efter och som får dig att känna avslappnad. Temperatur och väder är helt sekundärt! Om du inte kan åka utomlands eller stanna borta från jobbet en hel vecka, åk till någon kompis som inte bor i samma stad som du. Avståndet från hemstaden är inte avgörande utan det är att du kommer iväg!

Sist men inte minst – kom ihåg att vara snäll mot dig själv! Kräv inte för mycket och bli inte besviken om du ändå skulle känna dig lite deppig någon dag. Det är helt normalt. Var inte så hård mot dig själv – det är inte hela världen om du inte lyckas träna så ofta du hade tänkt, eller om du äter choklad redan på tisdag även om du hade bestämt dig att inte göra det förrän på lördag…