TRE TRÄNINGSTRENDER I HÖST

Hemligheten bakom att få träningen att funka är att hitta någonting som passar dig; en träningsform som hjälper dig uppnå dina långsiktiga mål, någonting som du tycker är roligt och som du kan få att platsa i vardagspusslet utan allt för stor ansträngning.

För dig som ska komma igång - prova något nytt, för dig som redan tränar mycket kan variation vara nyckeln för att inte tappa sugen.

Indoor walking
Det är bara du och din "Walker" - men med grupptryck. Jättenyttigt för hela kroppen och träningen är väldigt skonsam för knän och leder. Du jobbar både med under- och överkropp samtidigt och du tränar också upp balanssinnet. Verkligen riktigt bra träning som använder sig av den dynamik och samklang man får vid de traditionella spinningpassen. Även om fler och fler gym nu har investerat i en "walker" maskinpark kommer det bli fullt på passen.

Bikramyoga
Trodde du att du hade testat dina gränser förut lär du tänka om när du har provat Bikramyoga några gånger. Du genomför avancerade yogaövningar i 40 graders värme och svetten forsar. Många upplever det i början som på gränsen till vad man klarar av men de som håller ut uppnår med tiden bra teknik, uthållighet och flexibilitet. Tänk på att inte äta något stort före passet samt att det tar några timmar att återhämta sig samt sin vätskebalans efter ett pass. Eftersom du inte bör dricka mycket under passet är det viktigt att fylla på ordentligt med vätska efteråt, det är alltså inte läge att gå och lägga sig direkt efter ett pass.

Cirkelträning
Olika typer av cirkelträning, ofta med militära influenser, är populärt ute på gymmen. Man fokuserar på en övning åt gången och kör den stenhårt. Sedan byter man plats med en kompis som gör samma sak. Sedan roterar alla i rummet till nästa station och efter en timme har du jobbat igenom dina muskler och din kropp som aldrig förr. Perfekt kombinationspass med något lugnare löp- eller spinningpass i veckan. Att träna cirkelträning 3 gånger i veckan är inte att maximera potentialen i din träning, utan se det som ett bra komplement i din träningsmix. Räkna med skön träningsvärk i några dagar efter passet.