Blå zon 1: Costa Rica, Nicoyahalvön
Den första blåa zonen på listan är Costa Ricas Nicoyahalvö, en liten region som ligger en cirka 2-timmarsresa på skakig väg, från huvudstaden San Jose. Nicoya är den största blåa zonen – hem för flera hundra hundraåringar. Där finns till exempel den 102 år gamla mannen vid namn Panchita som fortfarande hugger ved varje dag för matlagningen; den 86-åriga Filippa som säljer sina hemlagade tamales; och den 95-åriga Serillo, som besöker sina grannar genom att cykla. Långt in i regnskogen finns den äldsta av de alla, Patrone med sina hela 107 år! Hemligheten bakom nicoyanernas livslängd sägs bero på vattnet som flyter genom bergen. Deras vatten är bland det hårdaste i Costa Rica, vilket innebär att det är proppfullt av mineraler. Hårt vatten innebär starkare ben och bättre funktion i musklerna, särskilt när man blir äldre. Kalcium, magnesium och vatten – det gör så att dina artärer slappnar av, det bygger upp din benstyrka och har en enorm fördel över hur din kropp fungerar. Starka ben är en av de viktigaste vägarna till ett längre liv. Vad du kan göra är att få i dig kalcium i kombination med D-vitamin så försämras inte ditt skelett lika snabbt.
Ät ägg och mejeriprodukter eller gröna grönsaker som broccoli.

Kosten spelar även en stor roll. Den dominerande kosten i stora delar av Centralamerika har funnits i 3500 år och består av lättsaltade majstortillas, bönor och squash. I landet har människor flera olika fruktträd inom sitt räckhåll, som producerar mogna frukter året om. En annan viktig aspekt av nicoyansk kost är att de brukar äta större måltider på morgonen, och successivt äta allt mindre måltider under dagen. Det ger dem en bättre övergång till sömn när mörkret faller, vilket vi alla behöver.

Familjer håller ihop här. Det är en annan viktig faktor för att leva ett långt liv. Här är även den mest enklaste sysslan en process som kräver fysiskt arbete, som till exempel matlagning, och det hjälper nicoyanerna att leva längre. Att se en 99-åring klippa gräs med bara en machete säger mycket. Bygg upp dina mag- ben- och bröstmuskler så har du också chansen att förlänga din livslängd.

Tipspromenad: Jorden runt på 33 frågor.


Blå zon 2: Sardinien
Nästa blåa zon är en av Italiens öar, Sardinien, i Medelhavet. Där finns det största antalet hundraåriga män i världen, som till exempel Giovanni som är 105 år. Giovanni tillbringade större delen av sitt liv i Sardinien genom att gå på stenig terräng som fårherde. Den skonsamma motionen hjälper till att hålla hjärtat starkt. En daglig sardinsk vandring genom bergen kan bränna upp till 490 kalorier i timmen. Det som ger bränsle är en daglig kost av bröd, ost och mörkt vin. Du behöver inte åka till Sardinien för att kunna ha dessa matvanor. Börja med att äta en liten, växtbaserad kost och bara ha kött vid sidan. En viktig vara är Pecorino osten som är känd i Sardinien för sitt rika innehåll av omega-3-fettsyror. Pecorino osten finns i livsmedelsbutiker och är den gjord av gräsmatade kors mjölk får du en extra dos av omega-3. Lägg en bit Pecorino ost på en skiva fullkornsbröd och du är närmare ett längre liv. Ett annat alternativt till mellanmål är sardiner. De har mycket omega-3, viktiga mineraler och järn. Folk på Sardinien gillar även att dricka getmjölk. Getmjölken har en hög halt

av kalcium och är bra för hjärtat. Forskare säger även att getmjölk skyddar mot Alzeimers och hjärtproblem. Den är även bra för matsmältningen och för laktosintoleranta personer. Den innehåller tryptofan som är en av de 20 aminosyror, vilka är byggstenar i proteiner. Tryptofan är också ett utgångsämne vid kroppens tillverkning av serotonin och melatonin. Sardinierna äter mycket färgglad mat vilket hjälper dem att få sin dos av vitamin D. Vad dessa blå zoner alla har gemensamt är solexponering.

En annan hemlighet till deras långa liv är rött vin som innehåller polyfenoler. Det är en typ av artär-skrubbande antioxidant. Deras vin testades och visade en högre halt av antioxidanter än något annat vin. Men de verkliga fördelarna med vin är inte näringsämnena utan att det faktum att man samlas med vänner eller familj. Att leva i Sardinien innebär att man sätter familjen först och att fira dem man har närmast i sina sociala kretsar.


Blå zon 3: Loma Linda i Kalifornien
Nästa blåa zon är samhället Loma Linda i Kalifornien öster om Los Angeles. Där kan man träffa den 94-åriga hjärtkirurgen Ellsworth som fortfarande opererar eller 103-åriga Marge som varje dag tränar på stationär cykel 11-12 km i 40 km/h! Människornas liv i detta samhälle kretsar runt religionen, och att leva sunt, inte röka, inte dricka och undvika kött och förädlade livsmedel. Många där brukar även vara veganer, det vill säga att de undviker att äta kött, mjölk eller ägg. Är de inte veganer äter de i alla fall köttet vid sidan om, som tillbehör.

Antingen är det deras arbete som motiverar dem och håller dem positiva och glada eller så är det träningen, att till exempel tillbringa mycket tid i att fixa trädgården eller att jobba som volontärer. Det är viktigt att kunna känna sig nöjd och att känna att man har en avsikt med det man gör. Som vi också ser i de andra blå zonerna är starka relationer också nyckeln till ett långt liv även här. När man går in i en livsmedelsaffär i Loma Linda ser man lådor fulla av lokalt odlade bönor och nötter och gångar av färska frukter och grönsaker.
Frågesport: Vart är vi på väg?

Blå zon 4: Okinawa, Japan
Den japanska ön Okinawa är en annan zon där människor lever ett långt och hälsosamt liv. Människor i Okinawa sägs leva sju år längre än amerikanerna och lider cirka 80 procent färre hjärtattacker och cancer än personer i USA. Okinawanerna kopplar deras hälsa och livslängd med ett par ord, ikigai och moai. Ikigai betyder ”det som gör livet värt att leva”. Moai innebär att man har ett socialt stöd nätverk. Att få vänner för livet är nyckeln till minskad stress. Daglig motion och trädgårdsskötsel är några sätt på

vilka 84-åriga Fumiyasa Yomikawa får sin ikigai. Deras diet i Okinawa består av tofu, grönsaker och fisk. Men en ritual de gör före varje måltid bidrar också till deras hälsa. De säger ”hara hachi bu”. Det är ett ordspråk som påminner dem om att sluta äta när de är 80 procent mätta. Hur vet man när man är 80 procent mätt? Det enda sättet att verkligen veta när du kommer att bli 80 procent mätt är att sluta äta innan du tror att du kommer att vara mätt.  Schnitzeljagd