Regelbunden träning

Tillhör du de som har problem att hitta motivation till träningspassen? Du är inte ensam. Det är helt ok att inte tycka om att träna, men det behöver inte betyda att man måste välja bort det. Här är lite tips till de med motivationsproblem:
Se till att göra saker du inte tycker är alltför tråkigt, till exempel promenader, cykling, dans eller någon bollsport.
Skaffa en träningskompis som hjälper dig att komma igång när det känns som mest tråkigt. Att träna är roligare om man är två och man kan peppa varandra när lusten tryter.
Försök få din arbetsgivare att gå med på att du får träna på arbetstid. Det om något borde väl kunna ge lite motivation. Som morot till chefen kan du använda det klassiska (och sanna) argumentet att man arbetar bättre om man får lite motion.
Snuva tillhör den vanligaste ursäkten för att slippa träna när det är vinter. Men det är inte farligt att träna om man är lite snuvig eller har lite ont i halsen, bara man inte kör för hårt, utan låter kroppen bestämma takten.
Regelbunden träning har positiva effekter:
- förbättrad kondition och lägre blodtryck
- ökad muskelstyrka och uthållighet
- stärkning av leder, senor och ligament, vilket minskar risken för skador
- minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och åderförkalkning
- risk för benskörhet när du blir äldre minskar
- förstärkt immunförsvar, man blir inte lika lätt sjuk
- bildningen av endorfiner ökar, man mår bättre
Visste du att...
När man tränar är det viktigt med mat och att man äter på regelbundna tider. Innan man tränar ska man äta så kallade långsamma kolhydrater, exempelvis pasta. Efter träningen är det troligt att man är hungrig, då gäller det att få i sig snabba kolhydrater, till exempel bröd, det hjälper musklerna att återhämta sig. En tumregel är att få i sig lika mycket energi som man gjort av med. Mycket proteinrik mat är också bra efter träningen, såsom kyckling och fisk.