1. Reality check: Var är jag nu? Du kan inte göra upp en hållbar plan om du ljuger för dig själv. Du behöver acceptera ditt utgångsläge, tex kan du inte börja träna som om du fortfarande vore tonåring. Tänk noga igenom hur du kommit hit och vilka dina metoder har varit för att åstadkomma detta. Vilka vanor vill du bli av med, och varför håller du fast vid dem? Anledningar är bra för de kan åtgärdas, ursäkter däremot är dåliga, för de finns till för att upprätthålla status quo.
2. Vart är jag på väg? Slappna av och andas djupt. Skapa en bild av ditt mål. Hurdan är du när du betett dig på det nya sättet i ett år? Se dig själv som glad, avslappnad, frisk. Vad gör du? Med vem? Detta är din resekatalog - nu är det dags att kontakta resebyrån och köpa biljetterna!
3. Gör upp en krigsplan! Gör upp en plan som du vet att du kan följa, och skrid till verket.
Små steg: Ditt nuläge bygger ofta på små felaktiga aktiviteter - ändra på dem en i taget.
Stora steg: Sky inga medel! Ta kontakt med en personlig tränare, en terapeut, köp gymkort, klipp sönder kreditkortet - du vet själv vad du behöver bäst. Du är värd att satsas på! Det enda sättet att nå ett mål är att gå vägen dit, steg för steg. Planera in ditt nya liv i kalendern och håll dig till planen.
4. Ut med negativiteten! Hur skulle det gå för en stavhoppare, som precis före sitt hopp visualiserar hur hon springer för långsamt, snubblar på sina skosnören och faller pladask med ansiktet före i asfalten? En negativ inre dialog suger ut din kraft, och du orkar inget mer än att slänga dig på soffan och börja tycka synd om dig själv.
5. Dåliga vanor bryts inte: De ersätts med nya vanor! Det är näst intill omöjligt att sluta med en dålig vana, om det lämnar ett tomrum efter sig. Ersätt den istället med någonting som ger dig en positiv kick istället. Bli beroende av en snabb promenad runt huset istället för en cigg!
6. Skriv ett kontrakt med dig själv och underteckna!
7. Släpp din rädsla! Släpp din rädsla att misslyckas, du kan inte misslyckas! Sitter du på tåget tjänar det inget till att oroa sig för om du någonsin kommer att nå ditt mål - du är ju på väg. Du tackar nej till en gräddbulle till fikat: du har lyckats! Du slänger ditt förråd av kex och godis: du har lyckats! Du går förbi kiosken utan att köpa cigarretter, du tar trapporna i stället för hissen! Öppna ögonen och se hur lätt det är att lyckas varje dag, flera gånger om dagen!
8. Känn din fiende! Fienden kommer i många skepnader, bli inte överrumplad! Tänk igenom situationer som kan få dig på fall och håll dig borta från lejonets håla. Ska du sluta röka eller dricka, är det bäst att hålla sig undan festerna ett tag. Ska du bli av med socker-beroendet, gå inte till godishyllan. Var även beredd på att folk runt dig kommer att testa din viljestyrka i början - låt dig inte luras till att smaka av kollegans nybakade rulltårta! Räkna med att behöva tacka nej sju gånger innan ormen i ditt paradis fattat galoppen: Du är en ny människa!
9. En liten miss är ingen katastrof. Om du har misslyckats med att hålla dig till planen ska du inte gräma dig över det. Du kan inte räkna med att vara perfekt hela tiden. Var förlåtande och gör något bra omedelbart efter att du gjort något "förbjudet", så har du neutraliserat ditt samvete igen. Inte sätter du dig ner på gatan och gråter om du trampar snett heller?
10. Ha kul! Det kanske viktigaste i alla förändringar är att ha kul medan du gör det. Se till att din vecka blir rolig! Vad ska du hitta på? Bilda stödgrupp med polarna, träffas varje söndag över en hälsosam brunch för att snacka om hur det funkat med löftena. Gå med i en rolig hobbygrupp, börja dansa. Vissa njuter av att en ilsken personlig tränare vrålar åt dem på gymet, andra trivs bättre med att åka rutschkana med barnen i parken. Börja dagen med att lyssna på musik och hoppa på sängen! Ladda din MP3-spelare med din bästa glädjefnattmusik, boka in mys och skoj med familj och vänner. Du är bra som du är, och ännu bättre ska du bli!