sortera
sortera
Varje gång vi välkomnat ännu ett nytt år är det alltid läge att ta ut det gamla och ta in det nya, det vill säga en sortering och rensning där hemma. Känner du att saker och ting bara samlar sig i högar? Då kommer Grapevines tips om hur du sorterar och gör i ordning i ditt hem i rättan tid! Du gör detta för att må bra, för att ha en överblick av vad du äger och för att göra plats för nytt!
Tidningar
Tidningar brukar samla sig på hög. Töm tidiningshållare och andra ställen där de samlat sig. Sortera och spara sådana du tror att du vill läsa igen, eller där det finns något som intresserar dig speciellt. Annars släng i pappersinsamlingen och gör plats för nya. Har du ingen tidningshållare är det en utmärkt liten, praktisk "möbel" du kan skaffa - den hjälper dig att förvara tidningar och magasin på en plats, istället för utspridda där du aldrig hittar dem när du vill ha dem.
Garderoben
Sortera i garderoben och var lite krass. Kläder du inte använt det senaste året, lär du inte sätta på dig i framtiden heller. Lämna till second hand eller återvinning. Häng upp de som är kvar i ordning, skjortor med skjortor, och kjolar med kjolar, byxor med byxor osv. Kanske kan det vara en bra idé att investera i ett antal nya, ordentliga galgar.
sortera

Visitkort
Om du har samlat på dig en massa visitkort från folk är en liten arkiveringsbox med register en utmärkt idé för att få ordning, här placerar du in alla visitkort i bokstavsordning.
Förrådet
Även om man gör sig av med mycket när man sorterar ut så brukar det finnas en del saker man inte riktigt är redo att skiljas från. Då är förrådet, vinden eller källaren en bra kompromiss. Men för att man ska må bra av att förpassa saker dit är det viktigt att man inte bara staplar mer på en befintlig oordning. Lägg en dag på att gå igenom det du har i förrådet. Köp lådor att sortera och förvara i. Genomskinliga plastlådor förenklar när du senare ska hitta var du har lagt saker och ger dig en överblick.
Bokhyllan
Sortera i bokhyllan. Ge bort böcker som du har läst till vänner och bekanta för att göra plats för nya. Sortera i en ordning som passar dig, bokstavsordning, ämne, författare eller storlek. Köp bokstöd till bokhyllan om det behövs när det blir mer plats.

sortera
Papper, papper, papper
Sortera högarna med alla dessa papper. Kasta först och främst allt som du inte behöver spara. Det du vill behålla - sätta dem i ordning så att du kan hitta dem när de behövs. Skapa ett system så att det också är enkelt att sortera in papper efter hand, så att du kanske kan undvika att högarna växer i framtiden.
sortera
sortera
Pärmar är nog den bästa förvaringen för dina viktiga papper. Då gäller det att inte bara stoppa in pappren utan ge dina pärmar struktur och ordning. Det gör du bäst med register. Utrusta dig med hålslagare och häftapparat. Markera och skriv tydligt utanpå vad pärmen innehåller och på registerframsidan vad som finns under varje flik. Gör flikar efter vad som passar dig och sätt tex pappren med det senaste datumet först så att du har koll på vad du har gjort senast. Diplom och betyg och annat du
inte vill göra hål i  kan du lägga i en mapp av papper eller plast eller i en plastficka med hål i som du i sin tur sätter i en pärm. Då är också dokumenten som du är rädd om ordentligt skyddade. Om du nu inte vill rama in dem och sätta upp dem på väggen! Riktigt viktiga papper kan vara bra att förvara i ett bankfack, där är de skyddade också tex vid brand eller inbrott. Idag har de flesta av oss internet bank där vi har vår betalnigshistorik ordentligt dokumenterad, så idag kan du dirket slänga gamla räkningar, eller i alla fall sortera ut dem efter ett år. Gör en särskild plats för garantibevis och kvitton på sådant du köpt, idag är
garantibeviset ofta ett vanligt kassakvitto. Häfta på ett papper och sätt in i pärm så att de inte åker med i papperskorgen av bara farten när du slänger andra gamla kvitton. Gör också en särskild plats för alla manualer och bruksanvisningar, en vacker dag behöver du kolla upp något när diskmakinen strejkar. Har du då ett ställe för alla manualer så vet du var du ska börja leta.
sortera