nyårslöfte
Det hela handlar först och främst om vad du lovar. Ska du avge ett nyårslöfte se till att det är ditt löfte, något du vill göra och som engagerar dig, inte något som andra tycker eller som det står att läsa om i tidningen. Och mena det du lovar dig själv, ett halvhjärtat löfte, brukar inte hålla så länge och leder till ett misslyckande som får dig att må sämre, inte bättre. Då är det bättre att inte lova något. Vill du dock göra en förändring i ditt liv, här följer några små råd på vägen.
nyårslöfte
nyårslöfte
Allt startar med en vision
Vem är du, vad vill du och var vill du vara när året är slut? Hur ser du på dig själv om 5 år? När väl visionen är på plats så är det bara att fundera fram hur du ska uppnå visionen. Sätt ett konkret mål t ex innan sommaren ska jag ha sprungit 50 mil.
Tro på dig själv
Hur mycket tror du på dig själv? Kan du uppnå målet? Siktar du högt, kommer det kräva mycket tid och att du verkligen prioriterar ditt mål. Siktar du inte fullt lika högt kanske det är mer praktiskt genomförbart att nå målet. Det är viktigt att det är ditt mål och att du gör det för din skull annars kommer du lätt att tappa fokus på vägen dit.
Skapa engagemang och förpliktelser
Värdera hur viktigt det är att uppnå målet? Hur mycket ska du satsa för att nå din vision? Tex: Jag ska springa 50 mil innan sommaren så att jag håller mig i fin form och kan delta i ett motionslopp utan att plågas. Det kommer styrka mig mentalt och göra mig frisk och glad på vägen till målet = att klara motionsloppet.
nyårslöfte Gör en plan för kort sikt och en för lång sikt
Vad ska du göra för att komma igång? Vad behöver du komplettera materiellt eller kunskapsmässigt? Hur mycket ska du träna? Vilka milstolpar ska jag passera? Sätt överkomliga delmål så att du får känna lite framgång. Framgång föder motivation och mer framgång. Och gör du någon gång en miss på vägen, ge inte upp, analysera så det inte händer igen och fortsätt med positiva tankar mot målet!
Synliggör din plan!
Skriv ner visionen och handlingsplanen med delmål och placera den så att du ser den ofta, kanske på kylskåpsdörren eller anslagstavlan. Skriv in delmålen och kryssa av när du uppnår dem. Tänk positivt, du har inget att förlora, vad du än gör så närmar du dig målet!
nyårslöfte
nyårslöfte
Att ändra en vana...
Att ändra en vana, eller ovana, är mycket svårt. Våra beteenden är inrutade och styrs av många faktorer, både hos oss själva och i vår omgivning. Man brukar säga att det tar ca 3 månader att ändra ett beteende! Två saker som kan funka när du vill bryta ett mönster eller bli av med en ovana:
nyårslöfte Mindre av det onyttiga...
En mycket effektiv variant på att hantera ovanor är ju att minska omfattningar av ovanan. Att röka färre cigaretter, äta mindre portioner, äta mindre godis osv. Sätt upp regler och mål för dig själv och håll reda på hur mycket du röker, hur ofta du äter godis etc. Gör ett streck i kalendern för varje cigarett och försök varje vecka att minska lite från föregående, tävla mot dig själv!
nyårslöfte Ersätt en dålig ovana med en nyttig(are) vana.
SLUTA MED... BÖRJA MED...
Cigaretter Nikotintuggummi
Niktiontuggummi Vanliga tuggummin
Snus Niktionfritt snus
Godis Frukt
Chips Naturgodis
Glass Yoghurt
Läsk Smaksatt mineralvatten
Hiss Trappor
nyårslöfte