KOM IGÅNG MED TRÄNINGEN!
Under sommarens sköna dagar är vi många som drar ner på träningen och kanske också går upp några oönskade kilon i vikt. Tillbaka i vardagen och rutinerna, utan en grillfest var och varannan kväll, brukar det vara enklare att hålla vikten. Kommer du dessutom bara igång med ett lite mer aktiv träning igen så kan de där eventuella extra kilona snabbt försvinna. Tänk också på att äta nyttigt, med hösten kommer förkylningar, kanske lite stress på jobbet och mörkret - så tillför massvis med vitaminer och energi genom en allsidig och nyttig kost!
VARIERA DIN TRÄNING
Det finns många aktiviteter att variera sin träning med. Byt ute ditt vanliga träningspass mot inlines, mountainbike, tennis, orientering, stadsvandring, dans, eller att helt enkelt börja cykla till jobbet några dagar i veckan. Det viktigaste är att du tycker det är kul att träna - då fortsätter du!
ATT GÅ NER I VIKT - HUR MYCKET & HUR SNABBT
Många kurer, eller bantingskoncept går ut på att man ska gå ner något kilo i veckan. Ett kilos övervikt är ca 8000 kcal och det är otroligt mycket att minska maten med eller öka sin aktivitet med på en enda vecka. Klart att det blir en obehaglig vecka om man går ut så hårt - och ofta orkar man inte med en sådan extremkur. Dessutom är det inte speciellt nyttigt - all förändring bör istället ske lite långsammare så att också resultatet blir långsiktigt och håller i sig. Vill du gå ner i vikt, sikta istället på att tappa ett kilo i månaden. Gör din kalkyl, ett riktvärde är att ett kilo fett är ungefär 8000 kcal. Sikta kanske på att gå minus 2000 kalorier per vecka, då går du ner ett kilo per månad. Då behöver du inte ändra så mycket i din vardag för att nå ditt viktmål. Minska sockerintaget i maten och även fett från mejeriprodukter, såsom grädde och ost. Däremot är det bra att få i sig fett genom olivolja, fisk, nötter mm. Ändra sakta men säkert din livsstil, då blir det mycket lättare att hitta en behaglig balans mellan näringsintag och kroppens förbränning. Faktum är - vi ska ju göra mer än äta och träna här i livet, annars blir det ju torftigt!

träning

OMFORMA & FIXA
"Gäddhäng"
Lite slappa triceps muskler kan man ganska snabbt fixa till genom 5 minuters triceps träning varannan dag. Triceps kan man träna genom armhävningar eller genom att häva sig ner och upp mellan två stolar. Det behövs inte på något vis mycket träning för att väcka liv i dessa muskler och då försvinner gäddhänget.

Hängmage

En slapp och kanske något överdimensionerad buk är vi många som dras med. Bara för att du börjar träna magen så lär inte fettet försvinna från just magen. Det går inte att punktförbränna fett. Däremot är det alltid bra att ha magmuskler, så inget fel alls med magträning. Vill du få bort ett fettöverskott i kroppen är det en kombination av att äta annorlunda och vara mer aktiv som är den enda lösningen.

Rumpan

En fast rumpa vill nog de flesta ha. 5 minuters träning var tredje dag gör susen. Visst kan du träna knäböj eller utfall på gymmet men något som är väldigt lämpligt att göra hemma är 20 x 3 grodhopp var tredje dag. Efter några veckor har du fått en fast rumpa och även en hel del benmuskler!